CZEMU WARTO JEŚĆ ŚNIADANIA?

15:20:00

Jak sam tytuł posta wskazuje dziś będzie na zdrowo! Ostatnio dość dużo o tym czytałam i sama dowiedziałam się kilku ciekawostek, którymi chciałabym się z Wami podzielić. Dajcie znać czy Wam się podoba :)




Trzeba przyznać, że często lekceważymy pierwszy posiłek, a jest on przecież najważniejszym ze wszystkich. Niektórzy mają tendencję do jedzenia dużych porcji wieczorem i po prostu nie są głodni z rana. Inni nie czują głodu aż do godz. 14 i twierdzą, że jeśli nie zjedzą rano, to oszczędzają kalorie. Nic bardziej mylnego! Badania na dużych grupach osób wskazują, że ci którzy jedzą śniadania mają mniejszy apetyt wieczorem i w sumie w ciągu całego dnia zjadają mniej. Kiedy nie jemy śniadania jesteśmy rozdrażnieni i bardziej podatni na stres. Ponadto szybciej odczuwamy zmęczenie, mamy napady złości i gorzej nam się myśl, a taki stan może utrzymywać się nawet do wieczora. Tak więc zachęcam wszystkich do jedzenia śniadań :)


Nasz pierwszy posiłek powinniśmy zjeść maksymalnie 30 minut po przebudzeniu, aby się dobrze "przyjął". Dzięki niemu mamy przecież energię i siłę na cały dzień, i to on pobudza nasze ciało i mózg do pracy.  Ja sama od rana nie bardzo lubię jeść, zwłaszcza przed szkołą o tak wczesnej porze, ale zawsze staram się zjeść coś lekkiego, żeby coś do brzuszka wleciało, i przeważnie jest to owsianka z owocami.

Moje przykładowe "fit" śniadanie :)



Co się powinno na nie składać?

- Śniadanie powinno zaspokajać 25% dziennego zapotrzebowania na składniki odżywcze, czyli zawierać około 500/600 kcal,

- Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien być bogaty w węglowodany, które dostarczają naszemu organizmowi energię, ale powinny to być węglowodany złożone, nie proste,

- Preferowane są pokarmy o niskim indeksie glikemicznym, dzięki którym utrzymujemy poczucie sytości do kilku godzin i nie jesteśmy głodni, wysoki indeks glikemiczny oznacza, że wyrzut glukozy do krwi jest szybki, ale energia otrzymana w ten sposób szybko znika, stąd odczuwamy głód już po 2 godzinach, dlatego zamiast słodkich, bogatych w glukozę dżemów, lepiej wybrać pełnowartościowe produkty, z których czerpiemy energię na dłużej (bez podjadania).


A co z tymi, którzy wstają bardzo wcześnie i nie mogą nic przełknąć?


Mogą wziąć śniadanie do pracy bądź szkoły i zjeść do godz. 10. Kanapki bez problemu można zapakować, jeśli nie chce nam się ich jeść po przebudzeniu. Ja proponuję pieczywo pełnoziarniste z twarożkiem i warzywami lub jajkiem, bądź chudą wędliną, bo to źródło pełnowartościowego białka. Owsiankę, musli z jogurtem czy owocami zawsze można przygotować w słoiku. Jeśli nie jadałeś/aś do tej pory śniadań, to wypracuj sobie taki nawyk, a z czasem sam/a zauważysz pozytywne zmiany w swoim samopoczuciu, a być może również  na wadze. Wystarczy tylko chcieć :)


You Might Also Like

0 komentarze